Från blank metall till dämpad mullvad

pressmeddelande 2011-09-20 12:58

:När JMs inredare spanar efter 2012 års trender för den moderna bostaden syns tre tydliga inriktningar bland kunderna; en där det urbana livet sätter tydliga spår, en annan som följer den skandinaviska formtraditionen och en tredje präglad av tidlösa naturmaterial där färgskalan går från dämpad mullvad och bark till varma toner av solmogna tomater och ockra.

:- Färgsättningen blir allt viktigare i svenska hem, säger Anita Rinnbäck, chefsinredare på JM. Det är kanske den enskilt viktigaste trenden. Vi ser inte lika mycket vitt nu som förr; man vill ha mer färg på väggar, skåpluckor och bänkskivor. Vi har ett behov av att skapa en ombonad känsla i våra hem, där vi tillåts lyfta in vår personlighet.

För 2012 ser JMs inredare tre tydliga inredningsinriktningar:
1. En modern inredning som präglas av en urban stämning, modern formgivning och sober elegans. Här ser vi blanka metaller blandat med friska pastellfärger och råa strukturer. Kontrasterna mellan blanka och matta ytor, mellan vitt och svart, är tydlig.
2. En skandinavisk inriktning som följer den skandinaviska formtraditionen med ljusa träslag, ett enkelt formspråk och designklassiker som ”virrvarr” i köket. Retrokänslan i mönster och färger är tydlig. Hemmet ges en varm och välkomnande atmosfär.
3. Som en kontrast till det moderna och minimalistiska står naturtrenden: Tidlösa naturmaterial som åldras med värdighet. Nordiskt trä, sten, kakel och klinker skapar, i kombination med ull, linne och grova bomullstyger en patinerad skönhet. Färgskalan går från dämpad mullvad och bark till varma toner av solmogna tomater och ockra.

JMs trendspaning har sammanfattats i moodboards som beskriver de tre inredningsinriktningarna för 2012. För högupplösta bilder se www.jm.se/nyhetsrumm   (http://www.jm.se/nyhetsrum)

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 11 miljarder kr och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Mid Cap.