Premiär för ny stadsdel på Lidingö

pressmeddelande 2010-12-09 10:00

Idag klockan 10.00 sätter barnen på förskolan Kaninen spaden i jorden för stadsdelen Dalénum på Lidingö. Här, nära vattnet, med utsikt över Stockholms hamninlopp och med tio minuter till city, ska 1000 lägenheter byggas under de närmaste tio åren. Intresset är mycket stort.

- Dalénum, med sitt sjöläge, spännande arkitektur och närheten till city, kommer att bli ett av Stockholmsregionens mest populära områden, förutspår Johan Skoglund, VD på JM. Projektet kommer under många år framöver att vara ett av JMs verkliga flaggskepp

I det tidigare AGA-området på Lidingö planerar JM för 1000 bostäder samt ett stort antal arbetsplatser. Första kvarteret heter Strandparken och ligger i ett parkområde direkt i anslutning till vattnet. Här ska byggas fyra hus om 4-6 våningar och totalt 60 lägenheter. Samtliga hus är lågenergihus. Arkitekt är HMXW.

Kundintresset för de nya bostäderna har varit mycket stort. Samtliga lägenheter förväntas bokas av JMs VIP-kunder innan de ens gått till försäljning till allmänheten. Första inflyttning sker i mitten av 2012.

Projektstarten markerades idag med att barn från Kaninens förskola, tillsammans med Johan Skoglund, VD på JM och Paul Lindquist, kommunstyrelsens ordförande i Lidingö, grävde fram ett fasadmärke.

Kortfakta Dalénum

Dalénums mer än hundraåriga industrihistoria började med Gustav Dalén som med sitt företag AGA satte platsen på kartan. Här planeras för en levande stadsdel för såväl boende som arbete och service. Delar av den vackra industriarkitekturen från bland annat 1910-talet kommer att bevaras. Utmed strandlinjen kommer en strandpromenad med badstrand att anläggas.

220 av lägenheterna i området kommer att upplåtas med hyresrätt.

För högupplösta bilder se www.jm.se/nyhetsrum (http://www.jm.se/nyhetsrum)