JM lanserar bostadsapp med interaktiva annonser

pressmeddelande 2010-12-28 11:00

Den 6 januari lanserar JM en helt ny bostadsapp. Tillsammans med så kallade QR-koder får besökarna fördjupad information om bostaden de befinner sig i, direkt i mobilen, exempelvis i form av en film, ett bildspel eller korta texter. Appen lanseras med interaktiva annonser i dagspress.

- Med JMs bostadsapp kan besökarna exempelvis göra inredningsval direkt i mobilen förklarar Michael Johansson-Grosche, projektledare på JMs marknadsavdelning. Syftet är att skapa en bättre visningsupplevelse för våra kunder, helt enkelt.

Med appen kan besökaren scanna in sk. QR-koder med sin mobil. Koderna är utplacerade i visningsbostäderna, på eller i närheten av det de ger information om; exempelvis ett kök. Koderna kommer från och med den 6 januari att finnas utplacerade i utvalda visningslägenheter i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ambitionen är att samtliga visningsbostäder ska förses med QR-koder inom kort.

JMs bostadsapp har utvecklats av Holy Diver för iPhone och Android och kommer inom kort även till iPad.

- Vi använder tekniken för att berätta om sånt som är viktigt när man går på visning, säger Andreas Grimelund, projektledare på Holy Diver. Det kan handla om allt från sunda & miljövänliga materialval till smart förvaring. Eller en länk till en spellista med avslappnande badrumsmusik.

Appen lanseras bland annat med annonser i dagspress som interagerar med appen och spelar upp en film som berättar om hur den fungerar.

Kortfakta QR-koder: En QR-kod är en tvådimensionell streckkod som med hjälp av en mobiltelefon kan läsas av och tolkas till exempelvis en webbadress.

För högupplösta bilder se www.jm.se/nyhetsrum (http://www.jm.se/nyhetsrum)

Läs mer om den interaktiva annonsen i den bifogade pdf:en. Bifogat finns även en QR-kod för ”kök” som kan användas för att testa funktionaliteten.