Stort intresse för seniorboende i Sjöallén, Kungsbacka

pressmeddelande 2004-12-09 09:35

Nu startar JM byggnationen av ett nytt bostadsområde med lägenheter anpassade för seniorboende + 55, i centrala Kungsbacka. – Det har varit ett enormt intresse för dessa seniorbostäder, med en kö på ca 200 personer. I dag finns endast en lägenhet kvar till försäljning, säger Roger Lindkvist som är säljare för området.

Husen, som byggs utmed Kungsbackaån med promenadstråk och närhet till Kungsbacka centrum, kommer att inrymma 41 bostadsrätter om 2 till 4 rum och kök. Att lägenheterna är anpassade för seniorboende innebär att höga krav ställs på trivsamhet och funktionalitet samt närhet till kommunikationer och service. Allt för att man ska kunna bo kvar i sin egen lägenhet så länge som möjligt. Det stora intresset tyder på att detta är en viktig faktor vid val av ny bostad, trots att man inte nödvändigtvis är i behov av senioranpassningen ännu.

Exempel på krav som JM ställer vid produktion av senioranpassade lägenheter:
- bostaden ska vara rymlig och välplanerad, utan trösklar och nivåskillnader
- dörröppningar och andra mått bör vara anpassade för rullstol
- bostaden bör vara utrustad med säkerhetsutrustning, t ex säkerhetsdörr, tittöga, brandvarnare och porttelefon
- genomtänkt läge med närhet till kommunikationer och service
- möjlighet att nå entréer med bil
- gemensamma utrymmen och övernattningsrum, för ett aktivt gemensamt liv i ett boende där många spenderar mycket tid hemma

Lägenheterna i Sjöallén beräknas vara inflyttningsklara under våren 2006.

Stockholm 2004-12-09
JM AB