Renoveringsstress skäl att välja nybyggt

pressmeddelande 2004-12-10 08:00

Att slippa renoveringar och att få tid över till annat är det viktigaste skälet att välja en nybyggd bostad visar en undersökning som JM gjort i samarbete med undersökningsföretaget TEMO. Fyra av fem anger att denna bekvämlighetsfråga hade mycket eller ganska stor inverkan på valet av nybyggt.

- Trenden att människor prioriterar ledig tid och bekvämlighet tycks bara bli starkare, säger Zdravko Markovski i JMs koncernledning. JM ska bli ännu bättre på att möta dessa behov och det handlar t ex om att göra det enklare att köpa och anpassa den nya bostaden till ens personliga stil och smak.

Även övriga topprankade svar i undersökningen antyder att många som valt nybyggt prioriterar det praktiska och bekväma, t ex en funktionell planlösning och ett lättskött boende. Nio av tio instämmer helt eller delvis i påståendet ”Genom att ha valt en nyproducerad bostad har vi sluppit att tänka på renoveringar och istället fått tid över till annat här i livet, som familj, vänner och fritidsintressen”.

Generellt instämmer kvinnor starkare i skälen att välja nybyggt jämfört med män. I Stockholm finns ytterligare en stressfaktor som talar för nybyggt, visar undersökningen: att slippa gå igenom budgivningen som krävs för att köpa en begagnad bostad.

Stressexperten och beteendevetaren Tomas Danielsson har skrivit boken ”Vad vore livet utan stress – en bok om hur man får livet att gå ihop”. Han anser att boendet kan skapa onödig stress:
- Renovering av gamla hus har på TV blivit ett mantra för hur man ska leva det goda livet. Men så är det inte i verkligheten. Att satsa på en nybyggd bostad istället för ett renoveringsobjekt kan vara ett sätt att få det som man vill utan att behöva addera ett extra stressmoment till tillvaron. Det räcker med att hinna med att städa, något annat har många varken tid eller lust att prioritera, säger Tomas Danielsson.

Undersökningen baserar sig på telefonintervjuer med drygt 600 personer som flyttat till en nybyggd bostad de senaste två åren.

Se bilaga för undersökningen i sin helhet.

Stockholm 2004-12-10
JM AB